Duits
Transit
1
Amsterdam: Van Gennep, 2012
294 p.
9789461641298 (paperback)

In 2011 verscheen een herziene vertaling van Het zevende kruis van Anna Seghers (1900-1983), nu gevolgd door een nieuwe vertaling van Transit, algemeen beschouwd als Seghers’ meesterwerk. Hij speelt zich af in Marseille, waar in de zomer van 1940 vele duizenden vluchtelingen naartoe gestroomd zijn, in de hoop aan boord van een van de laatste schepen definitief aan de Duitsers te ontkomen. Maar voordat ze weg kunnen, moeten ze eerst een absurde trekken aannemende papierenoorlog voeren om een visum, een transitvisum, een verblijfsvergunning enz. te bemachtigen. Marseille intussen gonst van de geruchten, die valse hoop of paniek wekken. De opgejaagde vluchtelingen brengen hun tijd door op consulaten, scheepsagentschappen en in de havencafés, waar ze elkaar op stang jagen met nieuwe geruchten en de voortgang (of niet) van hun dossier: ‘Eeuwenoude en toch nieuwe havenpraatjes, Fenicische en Griekse, Kretenzische en Joodse, Etruskische en Romeinse.’ Iedereen is op de vlucht, a…Lees verder
Een jonge Duitser die in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog een Duits concentratiekamp is ontvlucht, moet weg uit Parijs als Hitlers troepen Frankrijk binnentrekken. In Marseille komt hij in contact met vele emigranten die proberen Europa te verlaten. Hier treft hij ook de geliefde van een overleden schrijver, wiens valse papieren hij bezit. Zij is op zoek naar hem zonder te weten dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Hoewel de vluchteling de ware toedracht kent, waagt hij het niet het haar te vertellen. Zijn gevoelens voor haar worden echter steeds sterker, waardoor hij meer en meer in de war raakt. Een roman die op indringende wijze de chaos, onzekerheid, wanhoop en de uitzichtloosheid van veel Europese vluchtelingen toont. Heruitgave in een nieuwe, moderne en prettig leesbare vertaling van een klassieker uit de exilliteratuur. Samen met 'Het zevende kruis' vormt deze roman het hoogtepunt in het oeuvre van de joodse, communistische schrijfster Anna Seghers (1900-1983), die vooral in d…Lees verder

Over Anna Seghers

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door

Rüdiger Wölk

This photo was taken by Rüdiger Wölk. Please credit this photo Rüdiger Wölk, Münster.
View all photos (large page) of Rüdiger Wölk

I would also appreciate an email to rudiger.wolk@gmail.com with details of use.

Für Hinweise auf Veröffentlichungen (rudiger.wolk@gmail.com) oder Belegexemplare bin ich Ihnen dankbar.

Anna Seghers, eigenlijke naam Netty Radványi, geboortenaam Reiling (Mainz, 19 november 1900 - Berlijn, 1 juni 1983) was een Duitse schrijfster van gedeeltelijk joodse afkomst.

Werkzaamheden

Anna Seghers schreef voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog diverse literaire werken. Haar vroege werk wordt tot de stroming van de nieuwe zakelijkheid gerekend. Tijdens de oorlog behoorde zij tot de auteurs van de Exilliteratur, waarin ze een belangrijke organisatorische rol speelde. Ze schreef daarnaast ook verschillende belangrijke werken, waarvan Transit en Das siebte Kreuz tot de belangrijkste romans van die tijd worden gerekend. Na de oorlog ging Anna Seghers in de DDR wonen, waar zij socialistisch-realistische literatuur schreef voor de Oost-Duitse maatschappij. Haar boeken uit die tijd zijn loyaal aan de Sozialistische Einheitspartei Deutschlands en verheerlijken geregeld Stalin. Zij ontving in 1952 d…Lees verder op Wikipedia