Waar gebeurd
Op zoek naar mijn zusje
Anne-Marie Hooyberghs
Utrecht: Z&K, 2021
365 p.
9789020544763 (paperback)

Na de dood van hun ouders wil Celien Cobbe niets liever dan een gelukkig leven met haar zusje Stien opbouwen. Tot haar grote geluk komen ze terecht in een warm nest bij de doktersfamilie Boogers en vindt ze ook een fijne baan op het kasteel van de Barraults. De harmonie wordt ruw verstoord wanneer de Tweede Wereldoorlog België bereikt. Meteen van bij het begin weet de schrijfster haar leespubliek het verhaal in te trekken en niet meer los te laten tot op het einde. Met Celien zet ze een interessant, authentiek en sympathiek personage neer, van wie de levensloop oprecht boeit. In een sfeervolle setting ontplooit het verhaal zich met steeds netjes afgewerkte verhaallijnen, waardoor het einde bevredigend en compleet is. Ondanks de setting beperken de gruwelijkheden zich tot beknopte omschrijvingen, waarbij de beleving van voornamelijk Celien centraal staat. Een absolute aanrader, met als bonus een verhelderende epiloog. De auteur schrijft zowel moderne als historische romans die zich voo…Lees verder

Over Anne-Marie Hooyberghs

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Franssus

Anne-Marie Hooyberghs (Tongerlo 22 augustus 1954) is een Belgische romanschrijver en beeldend kunstenaar.

Hooyberghs werd geboren in Tongerlo (Westerlo) als Anna Maria Hooyberghs. Ze groeide op als tweede oudste van zeven kinderen in een creatieve familie. Haar grootvader had kunstschilderen en houtsnijwerk als hobby, haar vader was amateurkunstschilder en zong in verschillende koren en haar moeder schreef gedichten in haar vrije tijd. Het tekenen, het schilderen en het schrijven kreeg ze dus van heel jong mee en ze was er altijd sterk door geboeid.

Hooyberghs koos als jong volwassene niet voor een kunstopleiding. Dat was toen geen optie. Ze schreef zich in 1972 in aan de Hoge school te Geel (studierichting Industrieel laborante), huwde in 1974 en kreeg twee dochters (1977 en 1980). Pas na een loopbaan van elf jaar als laborante in een cosmetisch bedrijf koos Hooyberghs uiteindelijk voor haar passie: de kun…Lees verder op Wikipedia