Gerron : Roman
Charles Lewinsky
Duits
München: Nagel & Kimche, 2011
539 p. : ill.
9783312004782 (hardback)

Roman gebaseerd op het leven van de joodse acteur en regisseur Kurt Gerron. Als gevangene in Theresienstadt krijgt hij de opdracht een propagandafilm over het “goede” leven in het getto te maken. Nadenkend over het morele dilemma trekt zijn leven aan hem voorbij. Zo krijgt de lezer een beeld van zijn joodse jeugd in Berlijn, de Eerste Wereldoorlog, zijn theater- en filmcarrière, de vlucht uit Duitsland, zijn verblijf in Nederland. Hier treedt hij op in de Joodsche Schouwburg en later in Westerbork. Hoewel veel historische feiten kloppen (met een interessant beeld van de Duitse theaterwereld tussen de beide wereldoorlogen) laat de schrijver zijn fantasie nadrukkelijk de vrije loop. Over de literaire waarde valt te twisten, maar na een wat wijdlopige start ontstaat een boeiend psychologisch portret, dat naar het einde toe steeds boeiender wordt en zeker een groot lezerspubliek zal aanspreken. In het Nederlands verschenen als: “Terugkeer ongewenst”. Kleine druk.

Over Charles Lewinsky

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Martin Lindner

Charles Lewinsky (Zürich, 14 april 1946) is een Zwitsers schrijver van literaire romans, toneelstukken, televisieseries, hoorspelen en liederen.

Leven

Lewinsky is van Joodse herkomst. Hij studeerde germanistiek en theaterwetenschappen in Zürich en Berlijn. Tot 1980 werkte hij veel voor het theater, als dramaturg en regisseur. Daarna legde hij zich vooral toe op het schrijverschap, aanvankelijk vooral ook voor het theater. Later maakte hij ook televisieshows en schreef hoorspelen, scripts voor diverse televisieseries, draaiboeken voor films en zo'n zevenhonderd songteksten. Eind jaren negentig begon hij ook literaire romans te schrijven.

Lewinsky woont en werkt tegenwoordig afwisselend in het Franse Vereux en in Zürich. Hij is getrouwd met Ruth Halpern, die eveneens schrijfster is.

Werk en waardering

Lewinsky toont zich in zijn literaire romans vooral een groot verteller,…Lees verder op Wikipedia