Moderne hervertelling van de geschiedenis van de stad Troje.
Troy
Stephen Fry 1957-
[London]: Michael Joseph, 2020
V, 413 p., [16] pagina's platen : ill.
9780241424599 (paperback)

Na zijn veelgelezen boeken 'Mythos'* (2017) en 'Heroes'** (2018) heeft de Britse acteur, journalist, tv-presentator en schrijver weer een meeslepend boek geschreven, dit keer over Troje. Hierin verhaalt hij niet alleen op zijn eigen meeslepende wijze over de geschiedenis van de Trojaanse oorlog, bekend van het epos van Homerus (de Ilias), maar ook over de voorgeschiedenis Troje, vanaf de stichting van de stad. De spannende mythen over goden en helden die betrokken waren bij de Trojaanse geschiedenis worden op invoelende wijze verteld en hetzelfde geldt voor de komst van de Grieken en de uiteindelijke ondergang van de stad. Met twee katernen met kleurenafbeeldingen, een stamboom van 'The Olympians', een kaart en een tijdlijn. De verklarende namenlijsten (wie is wie in Troje), slotbeschouwingen over mythe en werkelijkheid en het uitgebreide register maken het geheel compleet.

Over Stephen Fry

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Freedom Fry — "Happy birthday to GNU" film crew, especially Matt Lee and Andrew Sampson

Stephen John Fry (Hampstead, Londen, 24 augustus 1957) is een Engelse komiek, schrijver, acteur en presentator.

Fry studeerde aan het Queens College in Cambridge. Hij woont tegenwoordig in Norfolk, Londen en Hollywood. Hij heeft veel samengewerkt met Hugh Laurie: samen zijn ze bekend als Fry & Laurie.

In 2006 maakte Stephen Fry de tweedelige BBC-documentaire "Stephen Fry - The Secret Life of the Manic Depressive", waarin hij uit de kast komt als lijder aan een cyclothyme stoornis, een type manisch-depressieve stoornis. Hij interviewt bekende en minder bekende mensen die dezelfde ziekte hebben en vertelt over zijn extreme stemmingen aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen leven. Hoe het begon toen hij een jaar of zeventien was met een manische periode en hoe hij pas op zijn zevenendertigste, naar aanleiding van een zware depressie, uiteindelijk bij de juiste arts terechtkwam waar hij te horen kreeg wat de …Lees verder op Wikipedia